КОЛИ СЛІД ЗВЕРТАТИСЯ ДО ЛОГОПЕДА?

До логопеда слід звернутися, якщо:
До 2 років у дитини не з'явилося мовлення (дитина мовчить) або словник дитини налічує не більше 10 слів. Кваліфікований фахівець (логопед) уміє не тільки виправляти і ставити звуки, але й стимулювати появу мовлення в дітей, які не говорять!
Дитині більше 4 років, а вона не вимовляє (чи неправильно вимовляє) звуки рідної мови. У цей час фонетична система повністю сформована, і дитина повинна говорити правильно.
Дитина почала повторювати перші звуки, склади, слова (заїкається).
Дитині більше 6 років, а вона не запам'ятовує вірші, не може переказати текст, порушує структуру слів (спотворює слова).
ЩО СЛІД ЗНАТИ БАТЬКАМ?

Соска шкідлива, якщо маля ссе її довго й часто. По-перше, у нього формується високе (готичне) піднебіння, яке впливає на формування правильної вимови звуків. По-друге, соска заважає мовленнєвому спілкуванню. Замість вимови слів дитина спілкується за допомогою жестів і пантоміміки.
Артикуляційна гімнастика — це гімнастика для губ, язика, нижньої щелепи. Навчіть малюка перед дзеркалом відкривати й закривати рота, піднімати язика вгору, робити його широким! вузьким, утримувати у правильному положенні.
Швидке мовлення — неприпустиме в розмові з дитиною. Говоріть зрозуміло, чітко, правильно, використовуючи як «дитячі», так і «дорослі» слова (це машина — бі-бі, а ось собака — гав-гав). Не дозволяйте маляті говорити швидко. Завжди розповідайте про те, що бачите.
Пам'ятайте: якщо для вас усе навколишнє знайоме і звичне, то маляті з усім, що нас оточує, потрібно познайомитися. Пояснюйте йому, що дерево росте, а квітка цвіте, навіщо на ній бджола. Від вас залежить, як розвиватиметься ваш малюк.
Головні складові правильного мовлення: правильність звуковимови, чіткість, виразність, помірні темп і гучність, багатство словникового запасу й інтонаційна виразність. Таким має бути перш за все мовлення батьків, дорослих, які є поруч із дитиною.
Дихальна гімнастика важлива у становленні мовлення. Щоб виробити правильний повітряний струмінь, необхідний для вимови багатьох звуків, навчить дитину дути тонким струменем на легкі іграшки, кульки, кораблики на воді (щоки надувати не можна!).
Якщо дитині виповнилося 3 роки, вона обов'язково повинна вміти говорити фразами. Відсутність фразового мовлення свідчить про затримку мовленнєвого розвитку, а відсутність слів у 3 роки — про грубі порушення загального розвитку.
Жести доповнюють наше мовлення. Але якщо малюк замість слів користується жеста¬ми, не намагайтеся розуміти його мовлення без слів. Зробіть вигляд, що не розумієте, чого він хоче. Спонукайте його просити. Що довше ви будете розуміти жестову мову дитини, то довше дитина мовчатиме. В один рік і сім-вісім місяців настає так званий мовленнєвий стрибок— дитина починає вживати багато нових слів, які раніше тільки чула та накопичувала у пасивному словнику.
«Золота середина»— ось до чого слід прагнути, розвиваючи малюка.Пильніше придивляйтеся до малюка — чи відрізняється він від однолітків? Але пам'ятайте — кожна дитина індивідуальна. Не перевантажуйте малюків інформацією, не прискорюйте їх розвиток. Поки дитина не засвоїла рідної мови, іноземні мови вивчати не слід!
Ілюстрації в дитячих книжках, відповідні до віку дитини, — прекрасний посібник для розвитку мовлення. Розглядайте з малюками ілюстрації, говоріть про те, що зображено на них; нехай маля відповідає на запитання: де? хто? коли? що робить? тощо.
Фольклор— найкращий мовленнєвий матеріал, накопичений народом століттями. Потішки, приказки, скоромовки, вірші, пісеньки розвивають мовлення дітей та із задоволенням ними сприймаються.
Ліворукість — не відхилення, а індивідуальна особливість людини, і переучувати її не можна . Це може спричинити неврози і заїкуватість.Але якщо дитина вправно користується обома руками або ще не звикла до переваги якоїсь однієї, слід нагадувати і привчати її працювати правою!
Дрібна моторика — так, як правило, називають рухи кистей і пальців рук. Що краще розвинені пальчики, то краще розвинене мовлення. Тому прагніть розвивати м'язи руки дитини. Нехай спочатку це буде масаж пальчиків, такі ігри як «Сорока, ворона», потім ігри з дрібними предметами під вашим контролем: шнурування, ліплення, застібання ґудзиків тощо.Не можна займатися з дитиною, якщо вона схвильована або хвора, або якщо у вас поганий настрій. Тільки позитивні емоції забезпечують високу ефективність заняття.

Критерії оцінки мовлення дитини.

Норми звуковимови:

3—4 роки — [с], [сь], [з], [зь], [ц] уже мають правильно вимовлятися;
4—5 років — [ш], [ж], [ч], [щ], [г], [к], [х];
5—6 років — [ль], [к], [і], [р], [рь].

Загальне недорозвинення мови -ЗНМ

(ЗНМ) часто зустрічається в тих дітей, які заговорили пізно: слова — після 2 років, фрази — після 3. Можна говорити про ЗНМ, коли в дитини недорозвинені всі компоненти мовлення:
порушена звуковимова;
обмежений словниковий запас;
погано розвинений фонематичний слух;
порушений граматичний лад мови.
Тільки комплексний вплив фахівців (логопед, лікар, вихователі, батьки) допоможе якісно поліпшити або виправити складні мовленнєві порушення. Розумовий розвиток невіддільний від мовленнєвого, тому, займаючись із дитиною, дорослий має розвивати в неї всі психічні процеси: мислення, уяву, пам'ять, сприйняття.

Пам’ятка для батьків:

· питання, що стосується виконання домашніх завдань, з’ясовуйте з вихователем чи логопедом;

· займайтеся з дитиною, граючи з нею;

· виправляйте недоліки мови дитини доброзичливо, спокійною, без критики;

· розмовляйте з дитиною під час будь-якої діяльності;

· вчиться уважно слухати дитину, дивлячись їй прямо в очі;

· завжди відповідайте на запитання малюка,витримуйте паузу після запитання;

· прочитавши оповідання, - розгляньте разом ілюстрації, поставте непрямі запитання –що було до того? що сталося потім? запропонуйте дитині переказати його;

· Любіть дитину й хваліть її за позитивні вчинки та правильні відповіді.

· Пам’ятайте! Ваша мова- зразок для наслідування дитини.

АНКЕТА

Мовленнєвий розвиток дитини (анкета для батьків)

П.І дитини_______________ Дата народження___________

Яким чином ви реагуєте на труднощі дитини?

Які взаємини дитини з іншими дітьми?

Чим більше за все любить займатись Ваша дитина?

Які ігри, іграшки в неї є ? Назвіть улюблені.

Яким чином залучає Вас дитина до спільної гри?

Чи грається вона сама?

В які настільні ігри грається разом з вами ваша дитина? Запишіть назви.

Чи залучаєте ви дитину до спільної праці? До якої?

Чим займається дитина на прогулянці, з ким спілкується,за чим спостерігає?

Які книжки ви читаєте своїй дитині?До чого проявляє інтерес?

Чи є у дитини улюблені фільми, музика?

Чи любить малювати, ліпити,конструювати?

Чи звертається за допомогою? У яких випадках?

Чи може виконати завдання за описом, зразком,уявою?

Як переборює труднощі?(плаче, запитує..)

Що турбує Вас у мовленнєвому розвитку дитини?

Чи виправляєте Ви її мовленнєві помилки?

Які труднощі виникають у вас під час виконання домашніх завдань вчителя-логопеда?

Які теми хотіли б обговорити зі спеціалістами ДНЗ?

КІНЕЗІОЛОГІЯ-ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДИТИНИ.

Підготувала вчитель-логопед

Т.В.Охременко

Кінезіологічні вправи - це комплекс рухів, що дозволяють активізувати міжпівкульну взаємодію, розвивати комісури, через які півкулі обмінюються інформацією і відбувається злагоджена синхронізація роботи обох півкуль.

Вправи необхідно проводити щодня протягом 6-8 тижнів упродовж 15-20 хвилин на день поступово ускладнюючи. Вправи можна розділити за змістом, визначивши їх призначення і використовувати в різні режимні моменти.

Для результативності корекційно-розвиваючої роботи необхідно враховувати певні умови:

• вправи краще проводити вранці;

• щодня, без пропусків;

• доброзичливій обстановці;

• від дітей потрібно точне виконання рухів і прийомів;

• вправи проводяться стоячи або сидячи за столом;

• за спеціально розробленим комплексом;

• тривалість вправ по одному комплексу становить два тижні.

Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:

-прискорення темпу виконання;

-виконання з легко прикушеним язиком і заплющеними очима;

-долучення рухів очей і мовлення до рухів рук;

-долучення дихальних вправ і методу візуалізації.

Хотілося б звернути увагу ще на кілька важливих моментів у проведенні кінезіологічних вправ:

ü Під час занять проводити такі вправи можна тільки в тому випадку,якщо йде стандартне навчання. Творчу діяльність переривати недоцільно;

ü Якщо діти мають інтенсивне розумове навантаження,то комплекс вправ краще проводити перед заняттям;

ü Під впливом кінезіологічних тренувань в організмі відбуваються позитивні структурні зміни. У разі більш інтенсивного навантаження- значні зміни.

На думку доктора психологічних наук, професора А.Л.Сиротюк,корекційно-розвивальна робота,що ґрунтується на рухових методах,має містити : розтяжки,дихальні,окорухові,перехресні,тілесні вправи; артикуляційні вправи, для розвитку дрібної моторики рук,релаксації розвитку комунікативної та когнітивної сфер.

Кінезіологічні вправи для дошкільнят нескладні, діти з легкістю можуть їх виконувати. На початку заняття потрібно налаштувати дитину на роботу, тому застосовуються розтяжки. Вони полягають в тому, що діти виконують завдання для максимального напруження і розслаблення м'язів. Коли дитина в тонусі і намагається виконувати всі дії, які йому скажуть, застосовуються дихальні кінезіологічні вправи. Вони сприяють розвитку самоконтролю у дітей, а також появі почуття ритму. Робота щодо поліпшення функцій головного мозку триває з виконанням окорухових дій. Вони допомагають зняти у дітей м'язові затиски, а також сприяють кращій взаємодії двох півкуль. Після активного розвитку слід розслабитися, для цього застосовуються вправи, що призводять до релаксації. Знімається напруга м'язів, і дитина розслабляється Розтяжки-нормалізують гіпертонус і

гіпотонус м’язів. Оптимізація тонусу є одним з найважливіших завдань нейропсихологічної корекції. Наявність гіпотонусу пов’язана зі зниженням психічної та рухової активності дитини. Гіпертонус,зазвичай,проявляється в руховомузбудженні,емоційній лабільності,порушенні сну. У дітей з гіпертонусом ослаблена довільна увага,порушені рухові та психічні реакції. Усі рухові,сенсорні й емоційні реакції на зовнішні подразники в гіперактивної дитини виникають швидко, після короткого латентного періоду і так само швидко згасають. Саме тому на початку заняття дитині необхідно дати відчути її власний тонус і показати варіанти роботи з нею на наочних і простих прикладах,водночас навчаючи можливих прийомів релаксації.

Вправа 1.«Сніговик» Дітям пропонується уявити, що кожен з вас тільки що зліплений сніговик. «Тіло тверде, як замерзлий сніг. Прийшла весна, пригріло сонечко, і сніговик почав танути. Спочатку "тане" і повисає голова, потім опускаються плечі, розслабляються руки. В кінці вправи дитина м'яко падає на підлогу і зображує калюжку води. Необхідно розслабитися. Пригріло сонечко, вода в калюжі стала випаровуватися і перетворилася в невеличку хмарку. Вітер дмухнув і хмарка понеслась по небу».

Вправа 2.«Дерево»Початкове положення - сидячи на колінцях. Нахилити голову, а коліна обхопити руками. Запропонувати дітям уявити себе насіннячком, яке поступово проростає і перетворюється в дерево. « Повільно підніміться на ноги, потім вирівняйте тулуб, витягніть руки вгору. Потім напружте тіло і потягніться. Повіяв вітер і розгойдав деревце».

Вправа3. «Лялька і солдат» Початкове положення - стоячи. Запропонувати дітям повністю випрямитися і витягнутись в струнку, як солдат. Тепер нахилитися вперед і розставити руки, щоб вони бовталися немов би ганчірки. Стати такими ж м'якими і рухливими, як ганчірна лялька. Злегка зігнути коліна і відчути, як ваші руки стають м'якими, а суглоби дуже рухливими. Знову показати солдата, витягнутого в струнку (абсолютно прямого і негнучкого, начебто вирізаного з дерева).

(Діти по черзі бувають то солдатом, то лялькою, до тих пір, поки ви не відчуєте, що вони вже цілком розслабилися).

Вправа 4.«Зірви яблука» Початкове положення - стоячи. Дітям пропонується уявити собі, що перед кожним росте яблуня з чудовими великими яблуками. Яблука висять прямо над головою, але без праці дістати їх не вдається.

«Подивіться на яблуню, вгорі праворуч висить велике яблуко. Потягніться правою рукою якомога вище, підніміться навшпиньки і зробіть різкий вдих. Тепер зривайте яблуко. Нахилиться і покладіть яблуко в невеликий кошик, що стоїть на землі. Повільно видихніть».

«Випряміться і подивіться наліво вгору. Там висять два чудових яблука. Спочатку потягніться туди правою рукою, піднімаючись навшпиньки, (вдих) і зірвіть одне яблуко. Потім потягнутись якомога вище лівою рукою і зірвіть друге яблуко. Зробіть нахил вперед і покладіть обидва яблука перед собою у кошик (видих). Ви знаєте, що вам потрібно робити. Використовуйте обидві руки по черзі, щоб збирати висячі яблука зліва і праворуч від вас та складайте їх у кошик».

Вправа5. «Жабка»-поперемінне згинання та розгинання правої та лівої долоньки в кулачок .

Завдяки міжпівкульній взаємодії можливо закріплення функціонального пріоритету лобних відділів лівої півкулі, що дозволяє дитині не тільки вибудовувати свої власні програми поведінки, ставити перед собою ясно визначені цілі, і контролювати (коригувати) їх в залежності від постійно мінливих обставин, відповідно до вимог природного оточення і соціуму. Отже, кінезіологічні вправи дозволяють дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, краще долати мовленнєві недолікиі вчитися легше та природніше, оскільки мозок продуктивний лише тоді, коли гармонійно працюють і права, і ліва його півкулі. Доведено,що людина може мислити сидячи нерухомо, однак, для отримання і закріплення навички необхідний рух.

Дихальні вправиДихання важливо не тільки з точки зору фізіології. Крім надання кисню кожній клітинці дитячого організму, оптимізує газообмін і кровообіг, вентиляцію всіх ділянок легень,а воно допомагає розвинути довільність дій і самоконтроль. Дихальні кінезіологічні вправи для дошкільнят не важкі, але дуже корисні.

Правильне дихання - це повільне, глибоке, діафрагмальне дихання (при якому легені заповнюються від самих нижніх відділів до верхніх), що складається з наступних чотирьох етапів:
1. Вдих:
-розслабити м'язи живота, почати вдих, опустити діафрагму вниз, при цьому живіт висунути вперед - наповнити середню частину легенів, розширюючи грудну клітку
за допомогою міжреберних м'язів;
2. Пауза.
3. Видих:
-підняти діафрагму вгору і втягнути живіт;
-опустіти ребра, включаючи в роботу групу міжреберних м'язів;
- опустити грудину і ключиці, випускаючи повітря з верхівок легенів .
4. Пауза.

На початку курсу занять необхідно приділити велику увагу виробленню правильного дихання. Адже ритм дихання - єдиний з усіх тілесних ритмів, підвладний спонтанної, свідомої та активної регуляції з боку людини. Дихальні вправи завжди повинні передувати самомасажу. Основним є повне дихання, тобто поєднання грудного та черевного дихання; виконувати його потрібно спочатку лежачи, потім сидячи і нарешті стоячи. Рекомендовано покласти одну руку на груди,іншу на живіт (зверху зафіксувати їх руками дорослого ) для контролю за повнотою дихальних рухів. «вдих - затримка - видих - затримка». Спочатку кожен з них може становити 2-3 сек. з поступовим збільшенням до 7 сек. Педагог вголос відраховує зазначені тимчасові інтервали з поступовим переходом до самостійного виконання вправ дитиною.

Відпрацювання дихальних вправ найкраще починати зі стадії видиху, після чого, дочекавшись природної паузи і моменту, коли з'явиться бажання вдихнути, зробити приємний, глибокий, без напруги вдих ротом або носом. Потрібно уважно стежити за тим, щоб рухалася діафрагма ,а плечі були у стані спокою. При виконанні вправи в положенні сидячи або стоячи – НЕ нахилятись вперед. Всі вправи виконуються по 3-5 разів.

Перед вивченням комплексу дихальних вправ з дітьми у практику своєї роботи ввела ознайомлення дошкільників з властивостями повітря

Повітря необхідне для життя Повітря скрізь. Повітря невидиме. Для дихання краще свіже повітря.

Повітря потрібно рибкам. Повітря потрібно тваринам. Рослини дихають.

Кімнатні рослини очищують повітря..

Діти дуже люблять досліджувати. Тому на логопедичних заняттях впроваджую елементи дослідницької діяльності

«Чи можна відчути на собі повітря?»

Загадка:

По небу гуляє-хмарки розганяє.

По землі гуляє-дерева гойдає (вітер)

Логопед: Вітером вважають рух повітря. (вправа з веєром)

-Що я зараз роблю ?(рухаю повітря).

«Чи можна повітря почути?»

Дослід

Логопед Якщо стиснути гумову іграшку, то можна почути звуки. Чому?

Діти

-Це з іграшки зі звуком виходить повітря.

Логопед Для того, щоб нам говорити необхідно уміти правильно вдихати і видихати.

«Правильне дихання забезпечує чітке мовлення»

Заспокоїтись і позитивно налаштуватись на подальшу роботу нам допомагають вправи з аутотренінгу.

(під музику)

Дме легенький вітерець.

Я вдихаю його чисте, свіже повітря.

Мені хочеться посміхатися.

Я дуже добре себе почуваю.

Я хочу жити в злагоді з природою.

«Дихання-це життя, а правильне дихання-це довге життя».

Завжди є доречним нагадати діткам правила правильного дихання

З дихальної гімнастики ми розпочинаємо кожне заняття.

1)Стоячи рівно,глибоко вдихаючи носом,видихаючи через рот не піднімаючи плечей: ніс-ніс ( по 3 рази), ніс-рот(по 3 рази)

2) 3 коротких вдихи підряд набирати носиком повітря, надуваючи живіт-повільний видих через рот.

Я глибоко дуже повітря вдихаю-

Повітряну кульку свою надуваю.

3) За допомогою видиху ми можемо надути такі повітряні кульки. (імітація повітряних кульок. Носиком робиться глибокий вдих,а через рот 5 коротких видихів).

Взяли кульки дружно в руки

І давай щосили дути,

Потім кульки ми пустили

Вони швидко полетіли…

Особливою ізюминкою кожної гри-заняття є проведення логоритмічних вправ. Наші вихованці виконують їх із великим задоволенням.

Логоритмічна вправа (під музику)

Повітря нам потрібне всім

І дорослим і малим

Мені, тобі,звірятку пташці

Листочку, квіточці комашці

Чи під воду ми пірнемо

Все ж повітря споживем

Комашка по землі повзе

І та повітря дмухає.

Фонетична зарядка допомагає розвинути правильне мовне дихання

Ці звуки можна вільно

Співати як пісні.

Ці звуки знає кожен,

Ми звем їх голосні.

Голосові вправи

Логопед керує диханням дітей,діти утворюють склади з різною силою голосу

Кінезіологічні вправи –активізують мислення, сприймання та увагу діточок, для сприйняття цікавої інформації.

Кінезіологічна вправа

«Вітер осінній» (з демонстрацією рухів руками)

Вітер осінній до нас прилетів,

Гілля гойдав, танцював і співав,

Трави нагнув, похилив їх додолу,

Ще і картузик зірвав із Миколи.

Комплекс загальних дихальних вправ

1. Вправа 1Карабас» -зробити повний видих, набрати повітря повільно через ніс, стежити за тим, щоб передня черевна стінка все більше видавалася вперед (набирати повітря вільно, не напружуючись). При цьому діафрагма робиться щільною, збільшуючи об'єм легенів, грудна клітина робиться широкою, руки зігнуті в ліктях на рівні грудей. На 2-5 сек. затримати повітря, потім почати видих ротом,підтягнути черевну стінку; в кінці видиху опустити груди,руками обійнявши плечі. Вдихати і видихати - плавно, уникаючи поштовхів.
Вправа 2. «Вітерець»-праву руку покласти на область руху діафрагми. Зробити видих і, коли з'явиться бажання вдихнути, з закритим ротом зробити глибокий, без напруги вдих носом. Потім, після паузи (затримати грудну клітку в широкому положенні). Зробити повний видих,повільно і плавно випускаючи повітря через ніс. Пауза.

Вправа 3. «Неваляйка»- після видиху почати дихання через ніс; стежити за діафрагмою, нижніми ребрами і м'язами живота, чи опущені плечі. Витримавши паузу, почати поступовий, плавний видих через вузький отвір, утворений губами(«трубочка»). При цьому повинно виникнути відчуття, ніби струмінь повітря є продовженням повітряного потоку, що йде від діафрагми. Необхідно стежити за тим, щоб не було напруги у верхній частині грудної клітини та шиї. При відчутті напруги слід, розслабитись, повільно похитати головою вправо - вліво, вперед - назад, по колу.
Вправа 4. «Кулька» Підвищення ефективності виконання дихальних вправ досягається завдяки використанню образного предмету. Наприклад, можливий образ жовтої або оранжевої теплої кульки, розміщеної в животі,яка ніби-то надувається і здувається в животі, в ритмі дихання. Пропонується дитині на видиху проспівати голосні звуки (а, о, у,е,і,и) , у подальшому можливе їх поєднання у склади з приголосними .
Вправа 5. «Свищик» На повільному видиху пальцем або всією долонею переривати повітряний струмінь так, щоб вийшов звук вітру, або свист птиці.
Вправа 6. «Лінива лялька» Початкове положення (В.П.) - лежачи на спині. за інструкцією дитина повільно піднімає одну руку (праву, ліву), ногу; потім дві кінцівки одночасно на вдиху і утримує в піднятому положенні (рахуючи до 5), потім на видиху повільно опускає вниз і розслабляється. Далі вправа виконується у лежачи на животі.
Вправа 7. «Ведмежатко» В.П. - сісти на підлогу або лаву, можна схрестити ноги, спина пряма (!). З вдихом піднімати руки вгору над головою і з видихом опускати вниз,трохи згинаючись при цьому. Ця Вправа добре тим, що вона автоматично змушує дитину дихати правильно.

Вправа 8. «Тік-так» В.П. встати на коліна і сісти на п'яти, ноги разом. Прямі руки розставити в сторони паралельно підлозі. кисті стиснуті в кулаки, крім великих пальців, витягнутих зовні. З вдихом поворот руки великими пальцями вгору; з видихом - вниз. Вправа 9. «Паровозик» В. п те саме. Дихання: тільки через ліву, а потім тільки через праву ніздрю. При цьому праву ніздрю закривають великим пальцем правої руки, а ліву - мізинцем лівої руки. Дихання повільне, глибоке. Як стверджують фахівці в області східних оздоровчих практик, в першому випадку активізується робота правої півкулі головного мозку, що сприяє заспокоєнню і релаксаціі. Дихання ж через праву ніздрю активізує роботу лівої півкулі головного мозку, підвищуючи раціональний потенціал.
Вправа 10. «Сонячне світло» В. П. - встати, ноги на ширині плечей, руки опущені, долоні звернені вперед. На швидкому вдиху руки в сторони долонями вгору. На повільному видиху - опускаються уздовж тіла долонями вниз. Такий тип дихання надає потужню мобілізуючу дію, швидко знімає психоемоційне напруження.
Ця вправа гармонійно поєднується з поширенням в себе «сонячного світла і тепла» , розповсюдження його зверху донизу по всьому тілу.
Вправа 11. «Дерево» В. П - встати, ноги разом, руки опущені. На вдиху підняти розслаблені руки вгору, поступово «розтягуючи» все тіло (не відривати п'яти від підлоги); затримати дихання. На видиху - поступово розслабляючи тіло, опустити руки і зігнутися в попереку. Затримати дихання. Повернутися у В.П.

Вправа 12. «Доброго ранку !» В. п - встати, ноги на ширині плечей, руки стиснуті в кулаки, при повільному вдиху - підняти кулаки над плечима, зберігаючи лікті злегка зігнутими. Прогнутися в спині, розводячи плечі , голову закинути назад . Потягнутися вгору, розправити руки і піднятись на миски (ніби ви тільки-но прокинулися і). Зафіксувати цю позу, затримати подих. На видиху, не поспішаючи -повернутися у В.П. Виконати рухи у зворотньому порядку.
Вправа 13. «Вгору-вниз» Дитина кладе одну руку на груди або живіт і акцентує увагу на те, як на вдиху рука піднімається, а на видиху -опускається. Потім в такт з диханням іншою рукою показує, як дихає (на вдиху рука піднімається до рівня грудей, а на видиху -опускається). В процесі подальшої корекції відпрацьовані і закріплені (автоматизовані) дихальні вправи поєднуються педагогом з інщими завданнями корекційно-педагогічної роботи.

Вправа 14. «Задуй свічку» Дитина уявляє, що перед ним стоїть 5 свічок. Йому потрібно задути спочатку великим струменем повітря одну свічку, потім цей же об'єм повітря розподілити на 5 рівних частин, щоб задути всі. Вправа 15. «Хитання головою» Початкове положення: сидячи або стоячи розправити плечі, голову опустити вперед і закрити очі. Потім дитина починає похитувати головою в різні боки і глибоко, як тільки може, дихати. Важливо дихати глибоко і неквапливо.

Вправа 15.«Нирець» Діти стоячи роблять глибокий вдих, закривають ніс пальцями і присідають. У такому положенні вони подумки рахують до 5, потім встають і випускають повітря. Вправа нагадує дії нирця.

Педпгог повинен вголос відраховувати зазначені тимчасові інтервали з поступовим переходом до
самостійного виконання вправ дитиною.

Кiлькiсть переглядiв: 1251

Коментарi