РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ РУК ДОШКІЛЬНЯТ
Основні етапи розвитку моторних навичок руки у дітей раннього віку.
Для того, щоб рухи руки дитини стали ще більш досконалими, надайте можливість йому маніпулювати з якомога більшою кількістю предметів.
У 1,5 – 2,5 роки дітям рекомендовані маніпулювання :
– застібання гудзиків;
– зав’язування та разв’язування вузлів (добре використовувати різноманітні шнурівки);
– переливання води із ємкості з вузьким горлом в ємкість з широким горлом.
- доставання іграшок із басейну з крупою.
З дітьми до 3 років слід проводити ігри з пальчиками. Українська народна культура має величезну кількість забавлянок для дітей молодшого віку: потішки, пальчикові ігри, забавлянки з елементами масажу, лоскотання.
Наприклад: Печу, печу хлібчик
Перекладаємо ручки і кажемо:
Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик.
Перебираємо пальчики:
Цьому дам, цому дам, цьому дам і цьому дам...
Вказуємо на великий пальчик:
А цьому не дам:
Він хліба не місить,
Він води не носить,
Він в печі не палить,
То я цьому й не дам...
Коли маллюку виповниться 2,5-3 роки, можна виконувати вправи без мовного супроводу: дитині пояснюють виконання того чи іншого завдання, показують дії. В цьому віці слід використовувати зображання тварин, птахів, озвучуючи їх невеличкими віршованим супроводом..
Наприклад:
(пальчики зажаті в кулачок, вказівний палець та мізинець розведені в сторони, дитина ворушить ними)
Жук летит, жук жужжить
І вусами ворушить.
Виконуючи пальчиками різноманітні вправи, дитина досягає потрібного розвитку дрібної моторики рук до кінця 3-го року життя, що має значний вллив на мовлення і підготовлює руку до малювання та письма.
Ігри з предметами серед оточення.
Нас оточує безліч предметів, які допомагають розвивати дрібну моторику рук. Огляніться навколо себе і вам стануть у нагоді :
Методика проведення гор:
1. Відшукайте предмети в оточені, запропонуйте їх дитині.
2. Розгляньте з дитиною предмети, розкажіть як ними можна погратися.
3. Покажіть спосіб виконання завдання.
4. Запропонуйте дитині погратися.
Зразки ігрових завдань:
Ми їдемо на лижах, ми летимо з гори,
Ми любимо забави холодної зими.
Ігри з дрібними іграшками. Шнурівки.
В наш час в мережі торгівлі дитячими іграшками з’явилося досить багато різноманітних ігор та іграшок, які сприяють розумовому розвитку дітей та розвивають їх дрібну моторику. Ці іграшки досить яскаві і тому є цікавими для дітей. Їх можна викоритовувати під час організації роботи по розвитку дрібної моторики у дошкільників.
Методика організації ігор:
1. Запропонуйте іграшку дитині.
2. Розгляньте її з дитиною , розкажіть як нею можна погратися.
3. Покажіть спосіб виконання завдання.
4. Запропонуйте дитині погратися.
Зразки ігрових завдань:
Шнурівки різної складності(від простого протянування шнурочка в отвори на малюнках до пришнуровування багатьох деталей до зображення)
Пірамідки (класичні та логічні)
Логічні куби ( пластмасові та дерев´яні з фігурками різної форми та кольору)
Іграшки-мотрійки ( кожна така іграшка вміщує персонажів різних казок)
Паззли ( дерев´яні та картонні, для найменших діточок та для старших дітей)
Рамки-вкладки
Набори для творчості ( царапки, пальчикові фарби, набори для створення гіпсових барел´єфів, які потім треба розфарбувати)
Конструктори (м´які, дерев´яні, металеві)
Вправи для розвитку дрібної моторики рук
Вправа №1
Дорослий пропонує дитині “пробігти по стежці”, з’єднавши лінією зображення їжачка і хатинки. Дитині потрібно пояснити, що лінію необхідно проводити, не відриваючи ручку (олівець) від паперу.
Інструкція: Ти – їжачок. Тобі потрібно добігти до хатинки. Ти будеш бігти ось так (на малюнку-зразкові дорослий показує як треба бігти). Олівець повинен рухатись весь час на папері, не відриваючись від нього. Бігти треба рівно по стежці, щоб не звалитися у провалля.
Вправа № 2
Дорослий пропонує дитині “побудувати” мур навкруги фортеці. Мур необхідно “будувати” не відриваючи олівець від паперу.
Інструкція: Ти будівельник. Тобі необхідно побудувати навкруги фортеці захисний мур. Спробуй не відривати олівець від муру до тих пір, поки не дійдеш до повороту.
Вправа № 3
Дорослий пропонує дитині намалювати за зразком спочатку “бурхливе” море, а потім спокійне.
Примітка: Фрагментів “хвиль” може бути від 1 до 5 (важливо, щоб дитина не втомилася і в неї не зникло бажання працювати).
Вправа № 4
Перед дитиною дорослий кладе листочок паперу, на якому намальовано дерево. Дитині необхідно намалювати на дереві листочки. Можна уточнити, яка зараз пора року, якого кольору листочки в цю пору року, якої форми будуть листочки.
(вправа 4) (вправа 5)
Вправа № 5
Інструкція: “Діти, ялинка захворіла, в неї обсипалися майже всі голочки. Потрібно допомогти ялинці знову стати лісовою красунею. Візьми зелений олівець і намалюй на гілочках голочки. Намагайся малювати голочки за зразком.”
Вправа № 6
Дорослий кладе перед дитиною листок паперу, на якому намальований потяг.
Інструкція: “Для того, щоб потяг міг вирушити у дорогу, потрібно, щоб із труби пішов дим.” Допоможи потягові, намалюй олівцем дим. Продовжи і залізничну колію, щоб потяг не зійшов із рельсів”.
Вправа № 7
Інструкція: “Хитра лисичка зруйнувала будиночок зайчика. Допоможи зайчику відремонтувати будиночок. Затопи йому пічку, щоб із димаря пішов димок.”
Вправа № 8
Інструкція: “Діти, допоможіть сонечку розбудити всіх, хто є на малюнку. Простягніть його промінці до кожної тваринки”.
Вправа № 9
Інструкція: “Діти, допоможіть мишенятам насушити бубликів.”
ДИДАКТИЧНІ ІГРИ ТА ВПРАВИ
ДЛЯ РОЗВИТКУ ФОНЕМАТИЧНОЇ СИСТЕМИ МОВЛЕННЯ
Існують різноманітні ігрові прийоми, які можна вводити і на логопедичних, і на загально-розвиваючих заняттях, що сприятиме належному розвиткові мовно-рухового апарату дитини.
Засвоювати ту чи іншу артикуляційну вправу допомагають дітям реальні предмети та предметні картинки в ролі одинарних і подвійних карток-символів.
Ігри із символами-звуками
Працюючи над корекційним звуком, дитина „прив’язує” кожен з них до певного символу, утворюючи асоціативний зв’язок між цими двома об’єктами. Завдяки цьому і формується більш стійкий зоро- слухо- кінестетично-артикуляційний образ звука. 1."Впіймай звук".
Логопед виставляє на фланелеграф символ-звук.
«Діти, погляньте, що зображено, який звук? А тепер ми його пошукаємо у словах. Чи є звук (діти визначають який)"Ш" у слові?. .
Символ-звук замінюється іншим.
2.“По домівках"
Утворюються 2-3 домівки. Над кожною - свій символ-звук. Діти діляться на команди. Логопед тихо каже кожній команді, який вони звук. Кожна дитина знаходить свій будиночок. Можна зі звукоімітацією.
3. “Хто до кого в гості йде?"
Хатинка з 2-3 віконечками. Над віконечком виставлений символ-звук. Дітям роздаються картинки із зображенням звірів. Діти визначають, чи є у назві тваринки один із заданих звуків. Відповідно у те віконечко ставиться картинка.
4.„Угадай, про кого мова”
Мета: учити виділяти перший звук у слові Інструкція: перед дитиною картки у заданій послідовності, виділити 1-й звук у словах-назвах і скласти із цих звуків нове слово.
Коза – індик – тигр = кіт
Дитина складає із заданих звуків нове слово і знаходить відповідну картинку
5.„Звуковий ланцюжок”
Мета: учити виділяти перший і останній звуки у словах.
Інструкція: вибрати картки „вовк, грак, кабан, лев, носоріг”.
Запропонувати дитині розкласти їх одна за одною таким чином, щоб останній звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.
6.„Пригости тварин”
Мета: учити виділяти голосний звук у словах.
Інструкція: треба пригостити звірів та птахів. Ви приготували для них сік, торт, кашу, сир, желе, суп.
Сік питимуть ті тварини у назвах яких є звук [с], кашу – звук [а], сир – [и].
Наприклад, кашу буде їсти кабан, синиця. Сік – носоріг, індик.
7.„Довгі та короткі слова”
Мета: учити ділити слова на склади.
Інструкція: слова бувають довгими і короткими, складаються з однієї, двох, трьох частин.
Запропонувати проплескати в долоні слова – назви тварин.. Двоскладові: ка-бан, зеб-ра, о-лень; трискладові: но-со-ріг, си-ни-ця.
8.„Відшукай звук”
Мета: вправляти у звуковому аналізі слів.
Інструкція: показати дитині предметну картинку, запропонувати звукову схему цього слова, у якій пропущений 1 звук. Дитині треба відшукати і встановити його.
Коза - - о
Формування складової структури слова
1.Вправа «Повтори так само»
Мета: вчити відтворювати заданий ритм.
Матеріали: м'яч, барабан, бубон, металофон, палички.
Хід вправи: Логопед задає ритм з одним із предметів, дитина повинна повторити так само.
2.Вправа «Порахуй правильно»
Мета: вчити рахувати звуки.
Матеріал: дитячі музичні та шумові інструменти, картки з цифрами, кубик з точками.
Хід вправи:
Варіант 1. Дитина плескає в долоні (стукає в бубон та ін) стільки разів, скільки точок випало на кубику.
Варіант 2. Логопед відтворює звуки, дитина рахує їх і піднімає картку з відповідною цифрою.
3.Вправа «Довге - коротке»
Мета: вчити розрізняти довгі і короткі за звучанням слова.
Матеріал: фішки, довгі і короткі смужки паперу, картинки.
Хід вправи:
Варіант 1. Логопед вимовляє слова, дитина кладе фішку на довгу або коротку смужку.
Варіант 2. Дитина називає слова на картинках і розкладає їх на дві групи: до довгої смужці і до короткої.
На коррекційному етапі робота проводилася на вербальному рівні з обов'язковим «включенням» слухового, зорового і тактильного аналізаторів.
4.Вправи на рівні звуків:
-промовляння звуку А стільки разів, скільки точок на кубику. Промовляння звуку О стільки разів, скільки разів я плесну в долоні.
-дізнатися, який звук (серію звуків) я вимовила». Впізнавання за беззвучною артикуляцією, промовляння з голосом.
5.Вправи на рівні складів:
- Вимовляти ланцюжок складів з одночасним нанизуванням кілець на пірамідку (побудовою башточки з кубиків, перекладанням камінчиків або бусинок).
- «Пальчики вітаються» - проголошення ланцюжка складів з дотиком на кожен склад пальців руки з великим пальцем.
- Порахувати кількість складів, вимовлених логопедом.
- Назвати наголошений склад в ланцюжку почутих складів.
- Запам'ятати і повторити ланцюжки складів різних типів.
6. «Назви слово»
Мета: вчити розрізняти, чи правильно звучать слова.
Матеріал: картинки.
Хід гри: логопед вимовляє слова неправильно, дитина виправляє (якщо дитині важко виконати завдання, використовують наочність).
7. «Знайди найдовше слово»
Мета: закріплювати вміння ділити слова на склади.
Матеріал: картинки.
Хід вправи: дитина вибирає із запропонованих картинок ту, на якій зображено найдовше слово.
8. «Яке слово відрізняється»
Мета: вчити розрізняти слова з різною ритмічною структурою.
Матеріал: картинки.
Хід вправи: логопед називає серію слів, діти визначають зайве слово (можна використовувати картинки, якщо дітям важко)).
Слова: бак, рак, мак гілка. Вагон, бутон, батон, літак
9.«Кінець слова за тобою»
Мета: вчити синтезувати слова із складів.
Матеріал: м'яч.
Хід гри: логопед починає слово і кидає м'яч дитині, він додає однаковий склад ША: ка ..., ва ...,Ната ..., Ма ..., Мі ..
10. «Ланцюжок слів» Мета: закріплювати вміння аналізувати і синтезувати двох-трискладові слова.
Матеріал: картки з розділеними на частини картинками і словами.
Хід гри: діти викладають ланцюжок з слів (картинок) за типом доміно.
11. «Логокуб» Мета: вправляти у складовому аналізі одно-дво-і трискладових слів.
Матеріал: куб, набір предметних картинок, картки з цифрами.
Хід гри: діти вибирають із загального набору картинок ті, які відповідають заданій кількості складів і закріплюють їх на певній стороні куба.
12. «Потяг»Мета: вчити підбирати слова із заданою складовою схемою.
Матеріал: потяг з вагончиками, набір предметних картинок, схеми складової структури слів.
Хід гри: дітям пропонується допомогти «розсадити пасажирів» у вагони відповідно до кількості складів.
13. «Піраміда»
Мета: закріплювати вміння аналізувати складовий склад слова.
Матеріал: набір предметних картинок.
Хід гри: дитина повинна розташувати картинки в заданій послідовності: одне вгорі - з односкладовим словом, два в середині - з двоскладовими словами, три внизу - з трискладових словами.
14. «Підбери слово»
Мета: закріплювати вміння аналізувати складову структуру слів.
Матеріал: предметні картинки, картки зі схемами складової структури. Картки із словами (для читаючих дітей).
Хід вправи:
Варіант 1. Дитина підбирає схеми до картинок.
Варіант 2. Дитина підбирає картинки до схем.
Бажаю успіхів!
Якщо у дошкільника є недоліки у мовленнєвому розвитку, потрібно провести обстеження його мовлення у логопеда і якомога швидше почати корекційні заняття. Оскільки в основі багатьох мовленнєвих порушень наявна патологія нервової системи, то можливо, слід звернутися до невропатолога, пройти рекомендоване лікування в поєднанні з логопедичними заняттями.
Вік | Відхилення від норми |
До 2 років |
|
2-3 роки |
|
3-4 роки |
|
4-5 років |
|
5-6 років |
|
Зараз до шести років дитина має не тільки чисто говорити,мати досить багатий словниковий запас, уміти чітко висловлювати свої думки, але і уміти робити звуко-буквенний аналіз слів. Тому чим раніше будуть виявлені відхилення в розвитку мовлення, чим раніше будуть організовані заняття з дитиною, тим більших успіхів можна досягти в розвитку дитини.
Мовленню потрібно навчати,перш за все,шляхом особистого прикладу. Дитина повинна чути правильне,чітке мовлення дорослих. Пам’ятайте, що кожна дитина індивідуальна, особлива, і, відповідно,загальний та мовленнєвий розвиток у різних дітей може мати деякі відмінності.
Тому, проявляючи терпіння, знаходячи час на читання і розвивальні ігри,батьки тим самим не тільки навчають малюка правильно говорити, але й забезпечують своїй дитині гідне місце в навколишньому соціумі.
Бажаємо успіхів!
Як навчити дитину говорити правильно?
(ПОРАДИ ЛОГОПЕДА)
Починати з народження. Мається на увазі з народження дитини, а можна ще будучи вагітною, розмовляти і лагідно звертатися до малюка, співати пісеньки.
Грати зі своєю інтонацією. Спочатку дитина здатна зрозуміти тільки різницю у вашій інтонації, тому частіше змінюйте її, щоб привернути увагу дитини до свого мовлення.
Пустушка-ворог формування мовлення. Пустушки сприяють розвитку неправильного прикусу, що не тільки впливає на утруднення з артикуляцією, але сприяє затримці мовленнєвого розвитку в цілому.
Звернення на ім’я, зоровий контакт. Найчастіше звертайтеся до дитини на ім’я, дивлячись малюкові прямо в очі.
Розвивати в собі звичку коментувати усе,що робите і бачите.
Тренування м’язів. Для цього можна придбати дитині свисток, дудочку, губну гармошку. А трохи пізніше почати займатися артикуляційною гімнастикою.
Говорити повільно, повторюючи по кілька разів. Правильне промовляння слів дорослим-запорука гарного дитячого мовлення. Багато батьків спотворюють проголошення слів. Як результат-малюк засвоює саме таку форму слова, абсолютно впевнений,що тато і мама неправильно говорити не можуть.
Спрощувати слова і речення ,але не захоплюватись видозміною слів «сюсюканням». Спочатку дитині складно освоїти складні слова, тому методика скорочення і спрощення мовлення може бути ефективною: «собака»-«гав-гав». Не варто навмисно спотворювати слова, особливо після року.
Збагачувати своє мовлення з дитиною поступово, додаючи нові слова.
Словесні ігри. Потішки та пісеньки використовувати в активній грі з дитиною,спонукаючи її повторювати разом зі словами відповідні дії.
Сюжетно-рольові ігри. Гра «Розмова по телефону», розігрувати казки за ролями, придумувати свої сюжети.
Розвиток дрібної моторики й опанування мовленням- процеси паралельні. Центр координації руху пальців рук і мовленнєвий центр взаємопов’язані (активний розвиток одного сприяє активному розвитку іншого). Дуже важливо стимулювати тактильні відчуття дитини. Масаж рук, пальчикові ігри, перебирання дрібних предметів,складання пазлів та мозаїки, застібання ґудзиків впливають на прискорення опанування малюка мовою.
Бажаю Вам успіху!